Varför cyklar Kraftwerk?

Av Andréas Hagström

Det tyska syntbandet Kraftwerk är nog det enda band som förknippats med cykling. Bandets fascination för cykling ledde till att de 1983 släppte en maxisingel, och 2003 ett fullängdsalbum, på temat cykling och Tour de France. Men vad bottnar denna fascination i? Varför cyklar Kraftwerk?

Kraftwerk är fortfarande aktiva som band och genom åren har olika medlemmar ingått i kvartetten men det är framförallt Ralf Hütter och Florian Schneider som fungerat som centralgestalter. I sin första skepnad började bandet spela ihop i slutet av 1960-talet och första storsäljande skivan Autobahn kom 1973. Precis som albumtiteln indikerar var motorvägen, bilen och framförallt resandet skivans huvudtema, både text-, bild- och ljudmässigt. I Västtyskland var bilen vid denna tid viktig för den yngre generationen. Den var en symbol för frihet och kommunikationsmöjligheter och med hjälp av Folkvagnsbubblan blev Europas motorvägar till blodådror som syresatte kulturen. Dessa teman fortsatte sedan bandet att undersöka på de två nästföljande albumen, Radioaktivity 1975 och Trans-Europe Express 1977.

Ett annat övergripande motiv i bandets historia härstammar från reaktioner på deras tidiga konsertframträdanden i början av 1970-talet. Deras syntetiska musik och stela teatrala stil kom att förknippas med en maskinkult och i media beskrevs de med skräckblandad förtjusning både som vampyrer och skyltdockor. Utifrån dessa ofta hånfulla kommentarer konstruerade bandet ett koncept och redan till deras första världsturné 1975, förekom begreppet ”Man Machine”. Det stela och omänskliga, och mötet mellan maskin och människa fortsatte sedan bandet att anspela på i olika former. På albumet Trans-Europe Express släpptes låten ”Showroom dummies” där skyltdockorna får liv, spränger skyltfönstret och går till discot för att dansa. Men det var i och med albumet The Man-Machine 1978, tre år efter att begreppet myntades, som detta motiv verkligen undersöktes och drogs till sin spets. I låten ”The Robots” mässade Hütter med atonal stämma ”We are the robots” och samtidigt lät bandet tillverka fyra dockkopior av sig själva, vilka användes flitigt i både promotionmaterial och stundtals på scen.

Hütter har i flera intervjuer förklarat begreppet Man Machine och hur centralt det är för hur bandet musikaliska process. Musiken är ett samarbete mellan bandmedlemmarna och maskinerna. Eller som han uttrycker det. ”Sometimes we play the machines and sometimes they play us”.

1981 släppte bandet albumet Computer World där maskinen och människans allt mer hopkopplade tillvaro undersöktes. Samma år genomförde bandet sin andra stora världsturné. I linje med tidsandan som rådde i början av 1980-talet hade delar av bandet börjat intressera sig för en sundare livsstil och för miljöfrågor. Ralf och Florian blev vegetarianer och tog upp cykling. Under turnén 1981 gick de ofta av turnébussen en bra bit utanför staden där de skulle spela och cyklade sista biten. När Schneider efter ett tag började äta kött igen och nöjde sig med att cykla fram och tillbaka till studion så blev Hütter istället närmaste besatt av cykling. I en radiointervju från 2003 beskriver han cyklandet:

” When cycling is at its best, or when it´s really going, it´s silent. When your bike function best, you dont hear it. It´s silent. There is no crackling, there is no… it´s just shhhhhh… And the same when you are in good shape and form and you are riding your bike, you hear nothing, maybe just a little breath, when it´s not to extatic. And we work from that kind of like silent type of basis.”

Cyklisten är inte bara en optimal Man Machine, där människan och maskinen arbetar tillsammans på det mest effektiva sättet, cyklisten är även ett finstämt musikinstrument. Ju bättre form människan är, och ju bättre cykeln fungerar desto skönare kompositioner.

Fascinationen för cyklingen, dess ljudskapande potential, men även hur cyklingen så sömlöst passar in i den större idén kring Kraftwerk fick bandet att 1983 släppa singeln Tour de France. Omslaget pryds av en stiliserad rad av fyra cyklister omgivna av franska flaggans färger. Ursprungligen är bilden hämtad från ett Ungerskt frimärke från 1953 men bandet har låtit sina egna ansikten ta plats på cyklisternas axlar.

Låten Tour de France släpptes i ett flertal versioner och två videor gjordes. I den första är det bandet själva som är ute och cyklar på sina racercyklar i omgivningarna kring Düsseldorf. Dåvarande bandmedlemmen Wolfgang Flür har senare berättat att detta mer eller mindre var första gången han satt på en cykel och att han var livrädd under hela inspelningen. Av okänd anledning drogs denna video snabbt tillbaka och ytters få kopior distribuerades. Istället är det den andra videon med dokumentära svartvita klipp ur Tour de Frances historia som kommit att bli synonym med låten.

Efter mycket turbulens och bandmedlemsbyten i slutet av 80-talet och början av 90-talet så återupptog Kraftwerk sitt skapande i andra halvan av 90-talet. 1999 släpptes Tour de Francesingeln på cd och 2003 kom fullängdsalbumet Tour de France Soundtrack. Samtidigt skapades ännu en video till låten, som släpptes 7 juli 2003, som ett led i firandet av Tour de France 100-årsjubileum.

Den enda säkra information jag har funnit angående bandets faktiska cyklingsmeriter är från det italienska 175 km långa Maratona dles Dolomites 1998. Den då 52-årige Hütter tog sig i mål på 08:45:22.7 slagen med lite mer än en minut av den nuvarande bandmedlemmen Fritz Hilpert. De båda slutade på 821 och 828 plats av 6097 deltagare.

This entry was posted in extra. Bookmark the permalink.

One Response to Varför cyklar Kraftwerk?

  1. Mycket läsvärd artikel! Tack!